Dlaczego UE wprowadziła nową etykietę opony ?
Aby ujednolicić informacje na temat efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i hałasu, UE wprowadzi obowiązkową etykietę na wszystkich nowych oponach. Od 1 listopada 2012 r. wszystkie opony wyprodukowane po 1 lipca 2012 r. sprzedawane w Europie muszą mieć umieszczoną etykietę opony. Celem wprowadzenia etykiety jest dostarczenie konsumentowi kilku ważnych informacji, które mogą być pomocne przy wyborze nowych opon.
Na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie nowych opon ?
Etykieta opony zawiera informacje dotyczące trzech kryteriów (przyczepność na mokrej nawierzchni / właściwości hamowania, zużycie paliwa / opór toczenia i poziom hałasu / bez kabiny). To tylko kilka z wielu ważnych kryteriów określających właściwości opony, a oceny opony nie należy dokonywać wyłącznie na podstawie etykiety opony. Dobrym pomysłem jest także zapoznanie się z wieloma przeprowadzanymi testami opon.
Zapewnia bardziej szczegółowy obraz właściwości opony.
Poniższe warunki powinny m.in. również zawarte:
- Odporność na aquaplaning
- Stabilność jazdy
- Precyzja prowadzenia i kierowania
- Trwałość
- Charakterystyka hamowania (sucha droga)
- Nieruchomości na drogach zimowych
Jakich typów opon dotyczy etykieta opony ?
Etykieta opony będzie zasadniczo dotyczyć opon do samochodów osobowych, opon SUV/4x4, opon do samochodów dostawczych i opon do samochodów ciężarowych.
Etykieta opony zasadniczo nie ma zastosowania do opon bieżnikowanych, opon wyścigowych (i innych opon niestandardowych z homologacją), kół zapasowych i opon do samochodów zabytkowych.
Wymagania w miejscu sprzedaży, m.in. wyprzedaże online
- Kolorowa etykieta opony (dostarczana przez producenta opony lub importera opon)
- Przed zakupem dealerzy mają obowiązek poinformować klienta o wynikach testów opony.
- Wyniki różnych testów muszą być zawarte we wszystkich materiałach sprzedażowych.
- Przy zakupie sprzedawcy detaliczni muszą podać wyniki testów na fakturach dla użytkowników końcowych lub w dokumencie towarzyszącym.
Jak czytać etykietę ?
|