Jak czytać oponę:
Na zewnątrz znajduje się wiele informacji, z których każda mówi coś o konkretnej oponie. Rozmiar opony zapisuje się na przykład w następujący sposób: 195 / 65R15.
195 to szerokość opony w milimetrach.
65 to wysokość opony i odpowiada 45% szerokości opony.
R to konstrukcja opony (R oznacza oponę radialną).
15 to rozmiar felgi.
Dodatkowo na oponie znajdują się następujące informacje:
W jest symbolem prędkości i pokazuje, z jaką prędkością opona jest dopuszczona do jazdy (V wynosi do 240 km/h, W wynosi do 270 km/h, a ZR przekracza 240 km/h). RF oznacza Wzmocniony, co oznacza wzmocniony. XL oznacza dodatkowe obciążenie. M + S to termin określający opony zimowe/opony całoroczne.
Zaleca się, aby opony zimowe posiadały także symbol z górą i śniegiem, aby jak najlepiej nadawały się do jazdy zimą.
Wszystkie opony mają również kod DOT z boku opony. Kod pokazuje, kiedy opona została wyprodukowana. Od 2000 roku kod składa się z czterech cyfr zamiast trzech. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień produkcji, natomiast dwie ostatnie oznaczają rok.
Bardzo ważne jest, aby ciśnienie w oponach było dostosowane do rozmiaru opon zamontowanych w samochodzie, a także tego, z jakim balastem jedziesz. Po zakupie opon/felg w Wheelsshop, klient musi zadbać o prawidłowe ciśnienie w oponach, ponieważ jest to kwestia indywidualna dla każdego samochodu. Wheelsshop poleca przewodnik dotyczący ciśnienia w oponach Continental, więcej informacji znajdziesz tutaj:
http://www.conti-luftdruck.de/index.php?gelesen=1
Indeks prędkości:
Na wszystkich oponach można odczytać literę, która wskazuje kod prędkości odpowiadający maksymalnej prędkości opony. Poniżej znajduje się znaczenie tego listu.
Indeks prędkości: maks. Zatwierdzona prędkość w KM/T:
- F max. 80 km/t
- G max. 90 km/t
- J max. 100 km/t
- K max. 110 km/t
- L max. 120 km/t
- M max. 130 km/t
- N max. 140 km/t
- P max. 150 km/t
- Q max. 160 km/t
- R max. 170 km/t
- S max. 180 km/t
- T max. 190 km/t
- H max. 210 km/t
- V max. 240 km/t
- W max. 270 km/t
- Y max. 300 km/t
- ZR over. 240 km/t
Indeks obciążenia:
Na wszystkich oponach można odczytać indeks nośności, który wskazuje, ile opona może udźwignąć, mierząc w kg na. szt. Numer najczęściej można znaleźć tuż przed literą prędkości. Ważne jest, aby łączna waga wszystkich 4 szt. jest zgodny z wymaganiami samochodu, a także z naciskiem na oś na. wał. Poniżej znajduje się tabela odczytów indeksu nośności opony.
Indeks nośności opon: Obciążenie w kg:
- 60 250
- 61 257
- 62 265
- 63 272
- 64 280
- 65 290
- 66 300
- 67 307
- 68 315
- 69 325
- 70 335
- 71 345
- 72 355
- 73 365
- 74 375
- 75 387
- 76 400
- 77 412
- 78 425
- 79 437
- 80 450
- 81 462
- 81 462
- 82 475
- 83 487
- 84 500
- 85 515
- 86 530
- 87 545
- 88 560
- 89 580
- 90 600
- 91 615
- 92 630
- 93 650
- 94 670
- 95 690
- 96 710
- 97 730
- 98 750
- 99 775
- 100 800
- 101 825
- 102 850
- 103 875
- 104 900
- 105 925
- 106 950
- 107 975
- 108 1000
- 109 1030
- 110 1060
- 111 1090
- 112 1120
- 113 1150
- 114 1180
- 115 1215
- 116 1250
- 117 1285
- 118 1320
- 119 1360
- 120 1400
Prawo zaleca co najmniej 1,6 mm, ale profesjonaliści są zgodni co do: co najmniej 2 mm w przypadku opon letnich i co najmniej 3 mm w przypadku opon zimowych.
Aquaplaning:
Jeśli masz szerokie opony (205 mm lub więcej) lub jeździsz z dużą prędkością, zalecenie jest następujące: Co najmniej 3 mm w przypadku opon letnich i co najmniej 4 mm w przypadku opon zimowych.
Ciśnienie w oponach:
Sprawdzaj to co miesiąc oraz przed wyjazdem na wakacje lub dłuższe wyjazdy. Ciśnienie w oponach najlepiej sprawdzać, gdy są dość zimne. Ciśnienie w oponach wzrasta, gdy opony się nagrzewają. Zbyt niskie ciśnienie w oponach skutkuje gorszą zdolnością kierowania i hamowania, a także większym zużyciem paliwa. Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie, istnieje ryzyko, że opona się przegrzeje i pęknie. W większości samochodów na słupku drzwi lub na klapce wlewu paliwa znajduje się naklejka z ciśnieniem w oponach. Zalecane ciśnienie w oponach jest zawsze podane w instrukcji obsługi samochodu. Ciśnienie w oponach podawane jest zazwyczaj przy normalnym i pełnym obciążeniu. Użyj danych dla pełnego obciążenia, gdy samochód jest obciążony. Jeśli ciśnienie w oponach jest podawane tylko przy normalnym obciążeniu, można je korzystnie podnieść o 0,2 bara podczas jazdy z pełnym obciążeniem. Jeśli montujesz opony szersze niż fabrycznie (205 mm lub więcej), wymagane jest nieco wyższe ciśnienie niż podano w instrukcji obsługi – często o 0,2 bara wyższe. Nieprawidłowe zużycie środkowej części opony może być skutkiem zarówno zbyt wysokiego, jak i zbyt niskiego ciśnienia w oponie. Jeśli używasz opon zimowych, pamiętaj o zwiększeniu ciśnienia w oponach o 0,2 bara. Należy pamiętać, że koła zapasowe i opony w przyczepach kempingowych muszą mieć dość wysokie ciśnienie w oponach – zazwyczaj około 4 barów.
Opony, naprawy i naprawy:
W przypadku przebicia opony i naprawy za pomocą zestawu łatek/sprayu lub uszczelnienia opony od zewnątrz bez przeglądu wewnętrznego, jest to działanie TYLKO tymczasowe, mające na celu dotarcie samochodu do najbliższego warsztatu w odległości maksymalnie 80 km/ H. To samo dotyczy używania kół zapasowych lub kół zapasowych, których opona jest innego typu niż pozostałe opony samochodu. Opona MUSI być zawsze zdjęta z felgi podczas trwałej naprawy opony, aby umożliwić kontrolę wewnętrzną. Jeśli nie ma żadnych uszkodzeń wynikłych w wyniku przebicia, zapada decyzja, czy opona nadaje się do naprawy. Stałą naprawę opony należy przeprowadzić po wewnętrznej stronie opony. Obrobiony maszynowo kanał uszkodzenia jest wypełniony materiałem wulkanizującym i przykryty odpowiednią klapą zamykającą.
Opony typu Runflat:
Niektóre nowsze modele samochodów mogą mieć fabrycznie zamontowane opony, na których można jeździć po przebiciu. Opony nazywane są „RunFlat” lub podobnie. W instrukcji obsługi znajdziesz informację, jak daleko i jak szybko możesz przejechać na oponie po przebiciu. Należy jak najszybciej skontaktować się ze specjalistycznym warsztatem. Samochody wyposażone w tego typu opony muszą posiadać system alarmowy ostrzegający przed spadkiem ciśnienia w oponach. W samochodach nie posiadających instalacji alarmowej nie wolno używać opon typu „RunFlat”.
Opony letnie latem - opony zimowe zimą:
Jeśli jeździsz przez cały rok, zalecamy zmianę opon na zimowe zimą. Zarówno opony zimowe, jak i całoroczne oznaczone są symbolem M+S (Błoto + Śnieg). Jeżeli opona oznaczona jest symbolem płatka śniegu, to posiada co najmniej o 7% lepsze właściwości zimowe niż opony oznaczone M+S. Na małe potrzeby związane z jazdą, np. 5000 km rocznie, gdy właściciel nie chce zmieniać opon letnich/zimowych, zalecamy pozostawienie samochodu w przypadku opadów śniegu lub lodu lub chociaż wyposażenie samochodu w opony całoroczne. Opona całoroczna ma połowę zalet opony zimowej, ale także połowę wad.
Opony zimowe kontra opony letnie:
Około. Droga hamowania na lodzie krótsza o 40%, przy prędkości 50 km/h droga hamowania jest typowo krótsza o 40 metrów. Około. Droga hamowania na śniegu krótsza o 25%, przy prędkości 50 km/h droga hamowania jest typowo 10-15 metrów krótsza. Około. Droga hamowania dłuższa o 12% na suchej nawierzchni, przy prędkości 50 km/h droga hamowania jest zazwyczaj dłuższa o 1 metr, a przy prędkości 100 km/h zazwyczaj o 5 metrów dłuższa. Około. Droga hamowania dłuższa o 10-20% na mokrej nawierzchni, przy prędkości 50 km/h droga hamowania jest zazwyczaj dłuższa o 1 metr, a przy prędkości 100 km/h zazwyczaj o 7 metrów dłuższa. Opony zimowe mają znaczną przewagę na zaśnieżonych i oblodzonych drogach, należy jednak pamiętać o pewnym zwolnieniu na suchej i mokrej nawierzchni.